3 gode grunner til å variere treningen

Du har kanskje hørt at det er viktig å variere treningen, men vet du egentlig hvorfor?

Her får du 3 gode grunner til at variasjon har betydning!

1) Progresjon
Kroppen vår har en utrolig evne til å tilpasse seg det den til enhver tid blir utsatt for. Derfor er det viktig å utsette den for nye metoder for å kunne stimulere muskelvekst og å øke styrke, eller for å bli bedre i kondisjon- og utholdenshetstrening. Husk at en muskel som ikke er vant til å bli brukt må trenes sakte opp, og den må få nok hvile dersom den skal tåle stadig belastning. Derfor er det fint å også variere øvelser slik at man gjør noe annet som belaster andre muskler.

Variasjon innebærer både det å variere øvelser, og å variere antall repetisjoner og sett i de ulike øvelsene. Men det kan også innebære nye varianter av én og samme øvelse, og/eller lengre/kortere pause mellom settene. Er det én spesifikk øvelse du ønsker å bli sterk i, ja, så må du hovedsakelig trene denne øvelsen og å gjøre kroppen sterk i dette bevegelsesmønsteret. Ta for eksempel knebøy – det finnes mange muligheter til å variere denne øvelsen som å for eksempel trene knebøy til boks, man trener sakte-knebøy (for eksempel 4 sekunder ned og 4 sekunder opp) og knebøy med 1-2 sekunder i bunnen før man reiser seg opp igjen.

2) Skadeforebyggende
En annen viktig ting som gjør at variasjon er viktig i treningen er at man varierer måten man stimulerer muskelen på, så reduserer man sjansen for å bli overtrent og belastningsskader. Med andre ord så er det større sjanse for at du holder kroppen skadefri. 

3) Motivasjon
Det er altså ingen tvil om at variasjon er viktig fysiologisk sett, men mange merker også at det er avgjørende for den mentale innstillingen til å gjennomføre treningsøktene. De fleste opplever en motivasjonsboost når man starter på et nytt program med nye øvelser. Å gjøre det samme over en lengre periode kan fort bli kjedelig samtidig som at man opplever at fremgang og progresjon uteblir.

Crossfit battling ropes at gym workout fitness exercise

Kommentarer

kommentarer