3 gode grunner til å trene ettbensøvelser

Det er mange fordeler med å trene ettbensøvelser. Eksempler på ulike øvelser er utfallvarianter, ettbens hipthrust og ettbens markløft.

1) Du aktiverer støttemuskulatur og trener balanse
Det å trene ettbensøvelser krever både styrke og balanse. Fordi du jobber med ett og ett ben så kan slike øvelser gi deg en pekepinn på om det er noen svake punkter du kanskje bør jobbe mer med. Ettbensvarianter krever mer av støttemuskulatur, særlig rundt ankler og knær. I tillegg så vil for eksempel utfall bakover og bulgarsk splittknebøy bidra til en god tøying av hofteleddsbøyere – noe som mange vil ha god nytte av med tanke på at vi sitter altfor mye. Jo større bevegelsesutslag du har, jo større stretch får du. Bruk gjerne forhøyninger for å øke bevegelsesbanen og gå dypt ned under utførelsen av repetisjonene!

2) Det er funksjonelt
Ettbensøvelser har stor overføringsverdi til hverdaglige aktivteter og det er viktig i ulike idrettsgrener, som for eksempel fotball og løp. Mange opplever å ha en dominant side, slik at den høyre eller venstre siden gjør en større jobb enn den motsatte. Over tid kan dette føre til styrkeforskjeller og ubalanse, noe som kan gi økt skaderisiko. I tillegg kan det føre til at du opplever stagnasjon i treningen din. Dermed er ettbensøvelser fint å ha i treningsprogrammet hvor du kan jobbe mer isolert med én side. Flere synes også at de får bedre kontakt med musklene som jobber når man trener mer isolert med ett og ett ben. I tillegg er det mange som opplever bedre kontakt med kjernemuskulaturen, fordi de må aktivere kjernen for å holde seg stabil.

3) Variasjon
Ettbensøvelser kan bidra til å gjøre deg sterkere i bilaterale øvelser som knebøy og markløft. I tillegg vil det kunne være motiverende å variere med ulike ettbensøvelser i treningsprogrammet. Øvelsene er også fine som gode alternativer hvis du er sliten og støl i korsryggen en dag. Da bruker man som oftest lavere belastning og det kan være lettere å holde en nøytral rygg.

Forslag til ettbensøvelser:
– Bulgarsk splittknebøy – med eller uten forhøyning
– Utfall fremover
– Utfall bakover
– Utfall til siden
– Gående utfall
– Splittknebøy
– Ettbens glute bridge
– Ettbens hipthrust
– Ettbens strake markløft

Kommentarer

kommentarer