10 grunner til å legge om livsstilen om sommeren

Det er mange som ønsker å ta et lite tak i seg selv og rydde opp i kostholdet sitt. Eller å begynne å trene. Eller å trene mer strukturert. Men så passer det liksom aldri å gjøre noe med, for det skjer noe hele tiden.

Mange mener at sommeren er helt feil tidspunkt for å legge om livsstilen. Da er det så mye god mat og drikke, får jeg ofte høre. Grillmat, alkohol og is. Jeg synes ikke at bare fordi det er sommer så skal man hele tiden «kose seg litt ekstra», men det får bli et helt annet innlegg…

Jeg mener at sommeren er den beste tiden du kan legge om livsstilen på, og her er ti grunner:
De som går på skole har ikke noen eksamen hengende over seg, og har mer tid til å bruke på å sette seg inn i trening og ernæring

– De aller fleste som jobber har mindre å gjøre på sommeren, mindre stress gir rom for å fokusere på andre ting

– Dagene er lange, og det føles som at man får mange flere timer hver dag sammenlignet med vinteren. Da blir det lettere å bruke tid på trening og matlaging

– Fordi det er lysere og mer oppholdsvær er det også lettere å komme seg ut i naturen, gå kveldsturer etter middag eller gå til og fra jobb

– Det er masse deilig frukt og grønnsaker i butikkene, og i hagen

– Fordi det er varmt er det også mange som ikke orker å spise så mye, og det er enklere å spise lettere mat

– Grillsesong betyr at du kan lage enda mer variert og spennende mat

– Sommerferien kan brukes til å lese og lære mer om trening og kosthold

– Det er ofte roligere på treningssentrene, så du kan bruke tid på å lære deg øvelser uten å føle at du tar opp mye plass eller at det er mange rundt deg som følger med på hva du gjør

– Det er ikke til å unngå at det føles bra å ha en pigg og fresh kropp når man skal gå litt mer lettkledd enn vanlig*

*Bare for å presisere. Jeg mener ikke at man ikke skal føle seg bra hvis man ikke er «i form». Men dersom du har et ønske om å stramme opp litt til sommeren så føles det bedre når du har klart det, enn om du ikke gjør noe med det. Å spise nok, næringsrik mat og å trene gir en fantastisk helsegevinst, og det tar ikke lang tid før man merker resultater og føler seg mer energisk.

 

Kommentarer

kommentarer