10 favorittmatvarer

Det er noen typer matvarer som jeg spiser ekstra mye av, og her er mine favoritter!

1) Frukt og bær
Jeg spiser frukt hver dag, som dessert, mellommåltid eller i forbindelse med trening. Jeg bruker ofte banan i pannekaker, og bær i grøt eller smoothie. Det går litt i perioder hva jeg spiser. Nå har jeg hatt dilla på grønne epler som har ligget i kjøleskapet. Om vinteren går det i klementiner og sharonfrukt. Om sommeren er det godt med melon, kirsebær, mango og jordbær med fløte. Til høsten kommer de gode norske eplene.

2) Laks
Jeg er ikke så flink til å spise fisk og sjømat generelt, men laks får jeg i meg flere ganger i uken. Da spiser jeg enten ovnsbakt, pannestekt eller røkt laks.

balanced diet, cooking, culinary and food concept - close up of different foodstuffs on table

3) Havregryn
Jeg lager enten bananpannekaker eller grøt. Havregryn metter godt og gir energi.

4) Grønnsaker
Jeg spiser grønnsaker hver dag, men når jeg forbereder meg til fitnesskonkurranser spiser jeg enda mer. Jeg spiser grønnsaker som salat, som wok eller grillet. Hvitløk kan brukes til å sette smak på maten ved å bruke det i tzatziki, hummus, marinader, dressinger eller å slenge noen fedd oppi stekepanna når jeg steker kjøtt.

5) Kokosmelk
Det går litt i perioder, men egentlig er jeg glad i å bruke kokosmelk. Jeg kan blande det i havregrøt, i ris eller bruke det sammen med wokblandinger og currypasta.

6) Avokado
Det er ikke ofte jeg finner perfekte avokadoer, og aller helst skulle jeg gjerne spist avokado hver eneste dag. Det er en fantastisk næringsrik frukt som smaker godt i salater, wraps, som guacamole eller bare helt alene med litt salt og pepper.

7) Egg
Jeg spiser mye egg fordi det gir meg protein og fett av høy kvalitet. Jeg spiser det som eggerøre, omeletter, speilegg, blandet i bananpannekaker, på knekkebrød med kaviar eller majones eller på riskaker med salt og pepper.

8) Nøtter
Dette er en super kilde til energi og næring. Jeg bruker nøtter som snacks eller som mellommåltid. På lørdager er nøttene gjerne dekket med sjokolade!

musli z jogurtem w szklanym naczyniu i owoce w tle

9) Melkeprodukter
Yoghurt naturell og ost bruker jeg så og si hver dag. Fetaost er en favoritt i salater, eller som snacks sammen med vannmelon. Andre typer ost er også godt sammen med frukt. Jeg bruker yoghurt som dressing, lager tzatziki eller spiser det sammen med frukt og bær. Jeg må dessuten alltid ha en skvett melk i kaffen min.

10) Kjøtt
Jeg spiser kylling, karbonadedeig og biff for å få i meg nok proteiner til å opprettholde muskelmassen.

http://

Kommentarer

kommentarer